Verzamelvoorstel
In het verzamelvoorstel nemen we budget neutrale wijzigingen (geen saldo effect) mee die financieel-administratief van aard zijn. Bij deze wijzigingen mag géén sprake zijn van een beleidsmatige afweging of bestuurlijke keuze. Verschuivingen in uitvoeringskosten vallen hier ook onder en/of de uitwerking van eerdere besluitvorming door uw raad (bijvoorbeeld doorvoeren bezuinigingen, uitvoering van projecten). Onder deze aanpassingen vallen op basis van bovenstaande criteria ook:
- Boekhoudkundige aanpassingen;
- Correctieboekingen: technische, budget neutrale aanpassingen van eerdere wijzigingen;
- Wijzigingen die betrekking hebben op nieuwe geldstromen en voldoen aan bovenstaande criteria met verwijzing naar het beleidsstuk;
- Wijzigingen die effect hebben op één of meerdere taakvelden en/of programma’s en voldoen aan bovenstaande criteria;
- Actualisatie van onderhoudsreserves;
- Actualisatie van bijdragen met budget neutraal effect waarbij de gemeente Nijmegen optreedt als centrumgemeente;
- Actualisatie van rijks- en provinciale bijdragen of bijdragen van anderen waarvan het bestedingsdoel vastligt (hetzij vastgelegd door degene die de bijdrage verleent, hetzij door de gemeenteraad vastgelegd) voor zover niet meegenomen in de mei- en septembercirculaire (voorbeelden: op basis van een beschikking, zoals bestrijding extremisme of bestrijding onderwijsachterstanden);
- Taakmutaties die uitwerking zijn van eerdere raadsbesluiten;
- Budget neutrale bijstelling detachering bij derden én interne dienstverlening;
- Budgetoverhevelingen naar het volgende begrotingsjaar. In de 2 e Voortgangsmonitor nemen we een totaaloverzicht op met de voorgestelde budgetoverhevelingen.
Alle wijzigingen worden voorzien van een korte inhoudelijke toelichting, zodat uw raad het belang van de aanpassing zelf af kan wegen. De wijzigingen verwerken we, voor zover van toepassing, meerjarig.
Budget neutrale wijzigingen
Bedragen x € 1.000 | Programma | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. WEB Educatiemiddelen | Onderwijs | B | -104 | -104 | -104 | -104 | -104 |
L | 104 | 104 | 104 | 104 | 104 | ||
2. Rijksmiddelen NPO | Onderwijs | B | 731 | ||||
L | -731 | ||||||
3. Dorpendeal Goffert | WWZ | B | 160 | 240 | |||
L | -160 | -240 | |||||
4. Actualisatie Rijksbijdrage BUIG | Werk en Inkomen | B | 1.971 | 1.971 | 1.971 | 1.971 | 1.971 |
L | -1.971 | -1.971 | -1.971 | -1.971 | -1.971 | ||
5. Overheveling rijksmiddelen 'Regionale doelgroepspecifieke aanpak' | WWZ | L | -137 | -137 | |||
Werk en Inkomen | L | 137 | 137 | ||||
6. Overheveling middelen 'begeleiding nieuw beschut' | Werk en Inkomen | L | - | - | - | - | - |
7. De SPUK regeling Specifieke uitkering sport | Sport | B | 822 | 824 | 824 | 824 | 824 |
L | -822 | -824 | -824 | -824 | -824 | ||
8. Nieuwe huurovereenkomst De Vereeniging | Bestuur en organ. | L | -3 | -3 | -3 | -3 | -3 |
Cultuur en Cult. Erfgoed | B | 152 | 152 | 152 | 152 | 152 | |
L | -116 | -116 | -116 | -116 | -116 | ||
Financiën | B | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | |
L | -100 | -100 | -100 | -100 | -100 | ||
Wonen en sted. ontwikkeling | L | -33 | -33 | -33 | -33 | -33 | |
9. Meerjaren Onderhouds Programma (MJOP) | Bereikbaarheid | L | -3 | -3 | -3 | -3 | -3 |
Cultuur en Cult. Erfgoed | B | -13 | -13 | -13 | -13 | -13 | |
L | -0 | -0 | -0 | -0 | -0 | ||
Financiën | L | -4 | -3 | -3 | -3 | -3 | |
Onderwijs | L | -14 | -14 | -14 | -14 | -14 | |
Openbare ruimte | L | -7 | -7 | -7 | -7 | -7 | |
WWZ | L | -55 | -56 | -56 | -56 | -56 | |
Wonen en sted. ontwikkeling | L | 97 | 97 | 97 | 97 | 97 | |
10. Erfgoedstrategie | Cultuur en Cult.erfgoed | L | - | - | - | - | - |
11. Samenwerkingsovereenkomst Romeinen in Gelderland | Cultuur en Cult. Erfgoed | B | 160 | 160 | 160 | 160 | |
L | -160 | -160 | -160 | -160 | |||
12. Herverdeling budgetten inwonersbijdragen Groene Metropoolregio | Bereikbaarheid | L | 1 | ||||
Bestuur en organ. | L | 52 | |||||
Economie en toerisme | L | -50 | |||||
Openbare ruimte | L | -17 | |||||
Wonen en sted.ontwikkeling | L | 14 | |||||
13. Regionale bijdrage Jeugdarts en verpleegkundige 18+, Schoolmaatschappelijk werk en zorg- en adviesteam | Onderwijs | L | 12 | ||||
WWZ | B | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 | |
L | -21 | -9 | -9 | -9 | -9 | ||
14. Regionale bijdrage Schoolmaatschappelijk werk en zorg- en adviesteam | WWZ | B | -12 | -12 | -12 | -12 | -12 |
L | 12 | 12 | 12 | 12 | 12 | ||
15. R75 wijziging taakveld bekostiging | WWZ | L | - | - | - | - | - |
16. Zorg binnen onderwijs | WWZ | B | 463 | -3 | -3 | -3 | -3 |
L | -463 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||
17. SPUK transformatie gesloten jeugdhulp | WWZ | B | 25.957 | 7.315 | |||
L | -25.957 | -7.315 | |||||
18. Project STORM | WWZ | B | 130 | ||||
L | -130 | ||||||
19. SPUK Bovenregionale Expertisecentra voor gespecialiseerde jeugdhulp (BOEG) | WWZ | B | 6.245 | ||||
L | -6.245 | ||||||
20. SPUK Academische centra Jeugd (BOEG) | WWZ | B | 1.862 | ||||
L | -1.862 | ||||||
21. Doorbreek aanpakken | WWZ | L | - | - | - | - | - |
22. Duurzaamheidsinvesteringen (DZH) en rendabele kredieten | Bereikbaarheid | L | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 |
Bestuur en organisatie | L | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |
Financiën | L | -19 | -19 | -19 | -19 | -19 | |
WWZ | B | 70 | 78 | 77 | 76 | 75 | |
L | -63 | -71 | -70 | -69 | -67 | ||
23. Uitvoeringskosten | Bestuur en organisatie | B | -59 | -59 | -59 | -59 | -59 |
L | 100 | 106 | 106 | 106 | 106 | ||
Cultuur en Cult. Erfgoed | L | -41 | 59 | 59 | 59 | 59 | |
Financiën | B | - | - | - | - | - | |
L | - | - | - | - | - | ||
Veiligheid | L | -106 | -106 | -106 | -106 | ||
WWZ | B | -27 | -36 | -36 | -36 | -36 | |
L | 27 | 36 | 36 | 36 | 36 | ||
24. Verlening specifieke uitkering domein-overstijgend Samenwerken (Sociaal Arrangeren) 2025 | WWZ | B | 192 | ||||
L | -192 | ||||||
25. Resterende BRIKS-taken van Wonen naar Milieu | Openbare ruimte | L | -754 | -669 | -669 | -669 | -669 |
Wonen en sted.ontwikkeling | L | 754 | 669 | 669 | 669 | 669 | |
26. Budget “het komen tot een Omgevingsplan” | Wonen en sted.ontwikkeling | L | - | - | - | - | |
27. Regeling Woonfonds Nijmegen | Financiën | B | 8.000 | ||||
Wonen en sted. ontwikkeling | L | -8.000 | |||||
28. Jong Volwassenen met complexe problematiek | WWZ | L | - | ||||
29. Herverdeling begroting eigen bijdragen Wmo CAK | WWZ | B | -0 | -0 | -0 | -0 | -0 |
30. DUVO bijdrage gemeente Gennep | WWZ | L | - | ||||
31. Samen Verder | WWZ | B | 500 | ||||
L | -500 | ||||||
32. Preventie met Gezag | Veiligheid | B | 2.339 | ||||
L | -2.339 | ||||||
33. Versterkingsgelden | Veiligheid | B | 273 | 291 | |||
L | -273 | -291 | |||||
34. Begeleiding ex-gedetineerden | Veiligheid | B | 90 | ||||
L | -90 | ||||||
35. Project RIO-IPTA | Veiligheid | B | 259 | ||||
L | -259 | ||||||
36. Actualisatie begroting programma Veiligheid | Veiligheid | B | -26 | -26 | -26 | -26 | -26 |
L | 45 | 45 | 45 | 45 | 45 | ||
WWZ | L | -19 | -19 | -19 | -19 | -19 | |
37. Schuldbemiddeling | Financiën | B | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
WWZ | B | -100 | -100 | -100 | -100 | -100 | |
38. Lokale Bibliotheekvoorzieningen | Cultuur en Cult. Erfgoed | B | 220 | ||||
L | -220 | ||||||
39. Water- en Rioleringsprogramma 2026-2028 (WRP) | Financiën | L | - | ||||
Openbare ruimte | L | - | |||||
40. Samenwerking SKAN | Openbare ruimte | B | 198 | ||||
L | -198 | ||||||
41. Verhuur pand Tarweweg | Bestuur en Org. | L | -1 | -1 | -1 | -1 | -1 |
Financiën | B | 112 | 112 | 112 | 112 | 112 | |
L | -112 | -112 | -112 | -112 | -112 | ||
WWZ | B | 1.334 | 1.334 | 1.334 | 1.334 | 1.334 | |
L | -1.322 | -1.322 | -1.322 | -1.322 | -1.322 | ||
Wonen en sted. ontwikkeling | L | -10 | -10 | -10 | -10 | -10 | |
42. Dorpendeal De Meebouwers | WWZ | B | 160 | 120 | 120 | ||
L | -160 | -120 | -120 | ||||
43. Extra middelen RMC VSV 2025 ev | Onderwijs | B | 456 | 84 | 84 | 84 | 84 |
L | -456 | -84 | -84 | -84 | -84 |
- WEB Educatiemiddelen
Bij beschikking van 12 november 2024 voert het Min OCW/DUO een correctie uit op het eerder toegekende subsidiebedrag Educatie voor 2025. De subsidie Educatie middelen 2025 was in eerste instantie door een interne fout bij OC&W te hoog vastgesteld. De uiteindelijke uitkering valt daarmee lager uit dan de eerdere toekenning uit september 2024. De uitvoering Educatie vindt plaats in regionaal verband; Nijmegen is contactregio. De middelen worden in de begroting van het programma Onderwijs opgenomen. Hierbij worden de baten en lasten in 2025 en verdere jaren verlaagd. Het betreft hier een specifieke uitkering van Min OCW waarvoor de verantwoording via de SiSa (D10) verklaring in de gemeentelijke jaarrekening wordt afgelegd.
- Rijksmiddelen NPO
De ‘reserve’ van de spuk uitkering NPO wordt in 2025 – het laatste jaar van inzet – geraamd in de begroting van het programma Onderwijs voor de realisatie van beleidsmaatregelen die er toe moeten leiden dat de door COVID-19 veroorzaakte onderwijsvertragingen worden ingehaald. De middelen worden in de begroting van het programma Onderwijs opgenomen. Hierbij worden de baten en lasten opgehoogd. Het betreft hier een specifieke uitkering van Min OCW waarvoor de verantwoording via de SiSa (D14) verklaring in de gemeentelijke jaarrekening wordt afgelegd.
- Dorpendeal Goffert
De Provincie Gelderland heeft een subsidie verleend voor de ontwikkeling van de leefbaarheid en sociale betrokkenheid in de wijken rondom Boerderij De Goffert. We ontvangen in 2025 een voorschot van is 80%.
De looptijd van het project is van 9 december 2024 t/m 31 december 2026. Voor de dorpendeals is OMBD O1098 gevormd. Bij het niet of gedeeltelijk niet besteden van de subsidie of bij toegepaste wijzigingen zonder toestemming van de Provincie Gelderland zal onze gemeente de subsidie terug moeten betalen of wordt de omgang van de middelen lager vastgesteld. Doordat er geen bestedingsvrijheid is met betrekking tot deze subsidie, passen we de begroting conform de verwachte uitgaven per jaar.
- Actualisatie Rijksbijdrage BUIG
De voorlopige rijksbijdrage BUIG 2025 is verhoogd en nog niet doorgevoerd in de begroting van het programma W&I. Wij willen de begrote baten BUIG in lijn brengen met de voorlopige beschikking 2025. De baten BUIG verhogen we structureel . Aan de lastenkant verhogen we de begrote uitkeringen met hetzelfde bedrag.
- Overheveling rijksmiddelen 'Regionale doelgroepspecifieke aanpak'
De Rijksmiddelen ‘regionale doelgroepspecifieke aanpak’ die zijn opgenomen in de begroting van het programma Werk & Inkomen voor de jaren 2025 en 2026, willen we overhevelen naar het programma WWZ/Inburgering. De rijksmiddelen zijn bedoeld voor de ‘aanpak statushouders aan het werk’.
- Overheveling middelen 'begeleiding nieuw beschut'
De begrote middelen ‘begeleiding nieuw beschut’ (onderdeel IU Participatie) willen we met een technische begrotingswijziging overhevelen van taakveld ‘arbeidsparticipatie’ naar taakveld ‘WSW en beschut werk’.
- De SPUK regeling Specifieke uitkering sport
De SPUK regeling Specifieke uitkering sport is verlengd. We verwerken dit voor 2025 en verdere jaren in de begroting.
- Nieuwe huurovereenkomst De Vereeniging
In navolging op de verbouwing van De Vereeniging is een nieuwe huurovereenkomst opgesteld waarbij alle eigenaarslasten in de huur zijn meegenomen. Hierdoor is de huur fors verhoogd om de gestegen kosten van onderhoud, belastingen en beheer te dekken. Het deel van het onderhoud voegen we toe aan de reserve onderhoud. Het deel voor het beheer voegen we toe aan het uitvoeringsbudget. We verwerken dit structureel in de begroting.
- Meerjaren Onderhouds Programma (MJOP)
In de begroting is de BTW voor het MJOP afzonderlijk opgenomen. Omdat dit MJOP over meerdere taakvelden is begroot, willen we de BTW eveneens herverdelen. Daarnaast verwerken we de afstoting van een object.
- Erfgoedstrategie
We corrigeren middelen voor bescherming en instandhouding erfgoed en voor Masterplan Limes structureel van taakveld 5.4 Musea naar taakveld 5.5 Cultureel erfgoed. Deze correctie is bij de Stadsbegroting 2021-2024 niet structureel doorgevoerd.
- Samenwerkingsovereenkomst Romeinen in Gelderland
In februari 2025 hebben de Provincie Gelderland, de Groene Metropoolregio en de gemeente Nijmegen de Samenwerkingsovereenkomst Romeinen in Gelderland ondertekend. Daarin is vastgelegd dat de provincie van 2025 t/m 2028 jaarlijks een bijdrage overmaakt naar de gemeente Nijmegen als penvoerder. We voegen dit bedrag aan de begroting toe door een verhoging van lasten en baten op project Verleden Beleefd.
- Herverdeling budgetten inwonersbijdragen Groene Metropoolregio
We herverdelen de budgetten voor de inwonersbijdragen voor de Groene Metropoolregio. Daarmee sluiten begroting en realisatie voor de verschillende deelbijdragen 2025 zoveel mogelijk op elkaar aan.
- Regionale bijdrage Jeugdarts en verpleegkundige 18+ (GGD Gelderland-Zuid), Schoolmaatschappelijk werk en zorg- en adviesteam (ROC Nijmegen en Yuverta)
Doelstelling van deze inzet is het voorkomen van verzuim en (school)uitval, het bieden van laagdrempelige ondersteuning en het leggen van een verbinding met de lokale sociale teams. De professionals van het zorg- en adviesteam zijn o.a. de schoolmaatschappelijk werker, de leerplichtambtenaar, jeugdarts, jongerenwerkers, de sociaal verpleegkundige en de orthopedagoog. Voor 2025 worden de bedragen in de begroting voor bovenstaande aangepast. Omdat in 2025 het budget niet toereikend was vanuit het jeugdprogramma is er eenmalig geld vanuit de NPO middelen beschikbaar gesteld. Door het aanpassen van de subsidie moet ook de regionale bijdrage worden aangepast.
- Regionale bijdrage Schoolmaatschappelijk werk en zorg- en adviesteam (ROC Nijmegen en Yuverta)
De extra middelen voor het schoolmaatschappelijk werk (SMW) worden ingezet voor de loonkosten van de schoolmaatschappelijk werker die werkzaam zijn op het ROC. Voor 2025 worden de bedragen in de begroting geactualiseerd.
- R75 wijziging taakveld bekostiging
De dekking voor R75 diende structureel en beter belegd te worden. Dit betekent concreet dat de dienst eerst bekostigd werd vanuit “intensieve begeleiding” maar dat het inhoudelijk beter past bij “preventief jeugdbeleid”. Met deze mutatie zorgen wij ervoor dat het bedrag voor R75 beschikbaar komt vanuit het juiste budget.
- Zorg binnen onderwijs
In de regio Rijk van Nijmegen werken onderwijs en gemeenten samen in het programma Jongeren naar school of werk (de aanpak voortijdig schoolverlaten). Bij het opstellen van het programma voor de jaren 2020-2024 is uitgesproken dat een betere aansluiting tussen onderwijs en zorg hét belangrijkste kader is voor de komende programmaperiode. Er is behoefte aan meer ontschotting, meer preventieve maatregelen in de onderwijscontext en versterking van de zorgstructuur rondom de school. Het gaat in deze pilot om zorg binnen onderwijs (ZBO), hieronder verstaan we in deze pilot ambulante begeleiding en begeleiding en verzorging. ZBO wordt ingezet om mogelijk te kunnen maken dat leerplichtige kinderen met een beperking, ontwikkelingsachterstand of beperkende aandoeningen toch kunnen deelnemen aan onderwijs.
We stellen de opgenomen stelpost (deze is in 2024 opgenomen om de subsidie te kunnen verstrekken) naar nihil voor ZBO van de Kom, Mikado en Tarcicius. Daarnaast verwerken we de verhoging van de regionale bijdragen 2025 voor ZBO van Sint Maartenschool 2025.
- SPUK transformatie gesloten jeugdhulp (O1100)
De gemeente Nijmegen is aangewezen als coördinerende gemeente voor de SPUK transformatie gesloten jeugdhulp. Via de Specifieke Uitkering is geld beschikbaar gekomen voor de om- en afbouw van gesloten jeugdzorg. De gemeente Nijmegen ontvangt de middelen voor het bovenregionaal gebied Gelderland/Overijssel. De Spuk uitkering stellen we bij met het bedrag dat over is uit 2024 én het bedrag van 2025. Het totaal beschikbare bedrag voor 2025 mag worden uitgegeven tot en met 31 december 2030.
- Project STORM (O1046)
Het project Storm gaat om universele preventie (bewustwording voor scholieren en docenten) en gerichte preventie voor jeugdigen met depressieve klachten en/of suïcidale gedachten. Met het project willen we depressieve klachten terugdringen en jongeren met suïcidale gedachten vroegtijdig signaleren en ondersteunen. Door middel van deze wijziging willen we het restantbudget uit 2024 voor het project Storm op nemen in de begroting 2025 via onttrekking uit de hiervoor bestemde OMBD O164.
- SPUK Bovenregionale Expertisecentra voor gespecialiseerde jeugdhulp (BOEG) (OMBD O1030)
De gemeente Nijmegen is aangewezen als coördinerende gemeente voor BOEG. Via de Specifieke Uitkering is geld beschikbaar gekomen voor de vorming en doorontwikkeling van bovenregionale Expertisecentra voor gespecialiseerde jeugdhulp, dus voor heel Gelderland. De gemeente Nijmegen ontvangt de middelen voor de 7 Gelderse Jeugdregio’s en treedt op als gastheer voor het organiseren van de activiteiten.
De Spuk uitkering dient te worden gemuteerd met het bedrag dat over is uit 2024 en het bedrag van 2025 Het totaal beschikbare bedrag voor 2025 mag worden uitgegeven tot en met 31 december 2026.
- SPUK Academische centra Jeugd (BOEG) (OMBD O1058)
De gemeente Nijmegen heeft voor de uitvoering academische onderzoeksfunctie van de academische centra kinder- en jeugdpsychiatrie en plaatsingscoördinatie gesloten jeugdhulp voor 2025 een bedrag ontvangen. De Spuk uitkering actualiseren we in de begroting.
- Doorbreek aanpakken
Tijdens de behandeling van de Stadsbegroting 2025 is het amendement ‘Doorbreek Aanpakken’ aangenomen door de raad. Hierin worden middelen beschikbaar gesteld om het doorbraakteam uit te breiden. Een deel van de middelen komt vanuit het taakveld Wmo ambulant. Omdat de te verwachten baten ook ten gunste komen van de Maatschappelijke Opvang is afgesproken om deze aframing 50/50 te delen met het taakveld van Maatschappelijke opvang. Dit betekent een begrotingswijziging van taakveld geëscaleerde zorg 18+ naar taakveld maatwerkdienstverlening 18+.
- Duurzaamheidsinvesteringen (DZH) en rendabele kredieten
Jaarlijks verwerken we bij de 1e Voortgangsmonitor de dekking voor de rendabele en revolverende investeringen. Dit loopt budget-neutraal over meerdere taakvelden.
- Uitvoeringskosten
Het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) schrijft voor dat we de uitvoeringskosten toerekenen aan de juiste taakvelden. Bij het opstellen van de Stadsbegroting gebeurt dat op basis van de verwachte inzet van medewerkers. In de periode daarna krijgen we meer inzicht in de concrete inzet van de medewerkers, wat leidt tot een betere toerekening van kosten aan de verschillende taakvelden. Daarnaast is er sprake van formatiewijzigingen, invulling van taakstellingen en bijstellingen op de uitvoeringsbudgetten met een uitwerking over meerdere taakvelden. Begrotingswijzigingen op de uitvoeringskosten verwerken we tót het moment van vaststelling van de 1e Voortgangsmonitor door uw raad.
- Verlening specifieke uitkering domein-overstijgend Samenwerken (Sociaal Arrangeren) 2025
In maart 2025 heeft het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport aan onze gemeente de SPUK-uitkering Domein-overstijgend samenwerken 2025 toegekend. Op 26-03-2025 hebben wij deze middelen ontvangen. Deze specifieke uitkering heeft betrekking op de uitvoering van een experiment Domein-Overstijgend Samenwerken (DOS). Het experiment heeft als doel, dat kwetsbare ouderen zo lang mogelijk het leven te laten leiden dat zij willen, zonder de rompslomp van het regelen van de benodigde zorg en ondersteuning. Voor het uitvoeren van het project “sociaal arrangeren” 2025 wordt er, net zoals in de jaren 2023 en 2024, een subsidie verleend aan stichting Sterker met een verplichte eigen bijdrage.
- Resterende BRIKS-taken van Wonen naar Milieu
Voor de uitvoering van de BRIKS-taken door de ODRN was budget beschikbaar binnen het programma Wonen en stedelijke ontwikkeling. Bij het terughalen van de BRIKS-taken naar Nijmegen, zijn de asbest- en strafrechttaken achtergebleven bij de ODRN. De opdrachtverstrekking voor deze resterende taken loopt vanaf 2025 via programma Openbare ruimte, taakveld Milieubeheer. Via deze melding zetten we het bijhorende budget vanuit programma Wonen en stedelijke ontwikkeling structureel over naar programma Openbare ruimte.
- Budget ‘het komen tot een Omgevingsplan’
Voor de invoering van het Omgevingsplan zijn in de Stadsbegroting 2025 middelen toegevoegd aan het programma Wonen en Stedelijke Ontwikkeling. Deze staan voor 2026 en verdere jaren begroot op het taakveld 8.3 Wonen en Bouwen maar horen bij het taakveld 8.1 Ruimtelijke Ordening.
- Regeling Woonfonds Nijmegen
De raad heeft 29 januari 2025 het Raadsvoorstel Regeling Woonfonds Nijmegen vastgesteld. Dit voorstel regelt de vaststelling van de onttrekking uit de Reserve Woonfonds ten behoeve van de uitvoering subsidieregeling woonfonds eerste tranche. Door de invoering van het nieuw financieel systeem is dit nog niet verwerkt in de begrotingsadministratie. In het Verzamelvoorstel 1e Voortgangsmonitor 2025 actualiseren we de begroting conform het raadsbesluit Regeling Woonfonds Nijmegen. .
- Jong Volwassenen met complexe problematiek
Er is een aanbesteding in 2023 geweest voor Gemeente Nijmegen waarbij we verblijfs- en nazorg inkopen voor de groep Jong Volwassenen met complexe problematiek. De stuurgroep heeft besloten om de aanbesteding voor 50% te financieren uit Jeugd en voor 50% uit WMO Beschermd Wonen. In voorgaande jaren is met de Voortgangsmonitor een taakmutatie van het programma Beschermd Wonen overgehaald naar het Jeugdprogramma. De kosten voor de aanbesteding worden gedeclareerd via een productcode bij Jeugd.
Vanaf 2025 loopt de financiering voor deze doelgroep mee in de producten van Beschermd Wonen middels een pilot. Echter heeft de GGD pas per 1 juli 2025 voldoende capaciteit om de pilot te starten. Derhalve loopt declaratie via de productcode bij Jeugd nog een half jaar door. Voor de geprognosticeerde extra kosten hevelen we 50% over vanuit Beschermd Wonen.
- Herverdeling begroting eigen bijdragen Wmo CAK
We hebben op basis van het aantal unieke cliënten de begroting voor eigen bijdrage CAK opnieuw verdeeld. Op basis van de nieuwe verdeling moeten de begrote eigen bijdragen van Wmo Hulpmiddelen en Begeleiding worden verlaagd (verlaging baten) en de eigen bijdragen voor Wmo Huishoudelijke verzorging en Beschermd Wonen Thuis worden verhoogd (verhoging baten).
- DUVO bijdrage gemeente Gennep
Gemeente Gennep participeert niet aan Veilig Thuis in de regio Gelderland-Zuid maar in regio Noord en Midden Limburg. Omdat zij wel tot onze vrouwenopvang regio (DUVO-regio) behoren dragen wij budget over aan gemeente Gennep. Deze kosten vallen sinds twee jaar geleden, door veranderingen in de IV3, niet meer onder ons programma, maar op 6.2 Wijkteams.
- Samen Verder
Vanuit het ministerie van Justitie & Veiligheid is ook voor 2025 subsidie toegekend voor de “Regeling subsidie proeftuinen Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming” (Samen Verder).
- Preventie met Gezag
We hebben van het Rijk voor de periode 2024 - 2026 middelen ontvangen voor Preventie met Gezag. In afwachting van concrete invulling staan deze middelen gereserveerd in een OMBD. In 2025 zijn er kosten gemaakt door Jeugdcoaches aan te stellen, inzet van extra boa’s en heeft de afdeling MO inhuurkosten gemaakt. Daarnaast worden er twee Stichtingen betaald die werkzaamheden voor dit project uitvoeren. Deze kosten worden geboekt op de uitvoeringskosten. Behalve de Stichtingen die worden rechtstreeks uit het programma betaald. We onttrekken de benodigde middelen aan de OMBD.
- Versterkingsgelden
We hebben van het rijk voor de periode 2025 -2026 middelen ontvangen voor Versterkingsgelden. In afwachting van concrete invulling staan deze middelen gereserveerd in een OMBD. Bij de 2e Voortgangsmonitor kijken we naar de gemaakte kosten en onttrekken deze aan de OMBD. In 2025 zijn er kosten gemaakt voor betaling aan de gemeente Culemborg, de subsidie van Stichting Bureau Weiland en Stichting Bindkracht 10 en de overige instanties. Van deze gelden wordt 1 fte Jeugdcoach betaald.
- Begeleiding ex-gedetineerden
Er is voor 2025 een rijksbijdrage ontvangen voor begeleiding van ex-gedetineerden O1005. Voor de inkomsten en uitgaven van dit project passen we de begroting budgettair neutraal aan. Het gaat hier om gemaakte kosten voor ex-gedetineerde bijvoorbeeld ID-pasjes of fietsen. Tevens zal ook de inzet van Werkbedrijf hiermee betaald worden. We verwerken dit budget bij programma Veiligheid om de gemaakte kosten voor dit project te betalen.
- Project RIO-IPTA
Er zijn middelen beschikbaar in de OMBD Project RIO-IPTA uit 2024. De regeling is verlengd tot en met 2025. We zetten de beschikbare middelen in voor bevordering van het project RIO-IPTA in 2025 en bijbehorende uitvoeringskosten voor de benodigde capaciteit.
- Actualisatie begroting programma Veiligheid
We actualiseren de begroting van het budget brandweerzorg en budget buurtbemiddeling. Bij het budget brandweerzorg is er sprake van een budget-neutrale bijstelling van lasten en baten. Bij het budget buurtbemiddeling gaat het om een overboeking van het benodigde budget voor de coördinatie van programma Veiligheid naar programma Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg, product Maatschappelijke Opvang. We doen dit omdat de kosten van de coördinatie buurtbemiddeling.
- Schuldbemiddeling
De omzetting van Schuldbemiddeling naar Kredietverstrekking leidt tot rente inkomsten. Dit betekent een verschuiving van het uitvoeringsbudget Inkomen, Zorg en Leerrecht naar Treasury (Financiering Sociale Persoonlijke Lening).
- Lokale Bibliotheekvoorzieingen
De ‘reserve’ van de spuk uitkering Lokale Bibliotheekvoorzieningen begroten we in 2025 – het laatste jaar van inzet – bij programma Cultuur voor de kosten van oprichting van nieuwe bibliotheekvesting/-en (i.c. Hof van Holland) en het verbeteren of doorontwikkelen van bestaande beperkte bibliotheekvoorzieningen. De middelen worden budget neutraal verwerkt in de begroting van het programma Cultuur. Het betreft hier een specifieke uitkering van Min VWS waarvoor de verantwoording via de SiSa (D23) verklaring in de gemeentelijke jaarrekening wordt afgelegd.
- Water- en Rioleringsprogramma 2026-2028 (WRP)
In de loop van 2025 zal Water- en rioleringsprogramma 2026-2028 (WRP) voor besluitvorming worden ingediend, als vervanging van Gemeentelijk Rioleringsplan 2017-2023 (GRP). In het nieuwe WRP komt de behoefte naar voren voor extra formatie voor de uitvoering van het WRP. Deze uitbreiding verloopt budget neutraal: de kosten worden gedekt via een onttrekking uit de GRP-voorziening.
- Samenwerking SKAN
Op 18 maart 2025 heeft het college besloten (besluitnummer 4.27) tot voortzetting van de regionale Samenwerking Klimaatadaptatie en Afvalwaterketen regio Nijmegen (SKAN) en om de hierbij horende kosten te dekken uit de rioolheffing. Binnen deze samenwerking fungeert Nijmegen als penvoerder: Nijmegen zet opdrachten uit en betaalt alle kosten; daartegenover ontvangt Nijmegen deelnemersbijdragen van de overige partners.
- Verhuur pand Tarweweg
Het pand aan de Tarweweg 24-26 is in december 2024 gereed gekomen en wordt vanaf 1 januari 2025 verhuurd aan Iriszorg. We verwerken de wijziging op de kapitaallasten, overige lasten en huur in onze begroting. Het gaat hierbij om een rendabel krediet waarbij de oplading budget neutraal verloopt.
- Dorpendeal De Meebouwers
De Provincie Gelderland heeft aan ons een subsidie verleend voor dorpendeal ‘De Meebouwers” voor de periode 1-4-2025 t/m 31-3-2028. Van dit bedrag wordt 80% in 3 termijnen bevoorschot ((1-4-2025, 1-4-2026 en 1-4-2027). De subsidie is bestemd voor de versterking van de leefbaarheid en de (sociale) verbondenheid in Nijmegen West. Voor de dorpendeals is er ombd O1098 gevormd. Bij het niet of gedeeltelijk niet besteden van de subsidie of bij toegepaste wijzigingen zonder toestemming van de Provincie Gelderland zal onze gemeente de subsidie terug moeten betalen of wordt de omgang van de middelen lager vastgesteld. Doordat er geen bestedingsvrijheid is met betrekking tot deze subsidie, passen we de begroting aan met een budget-neutrale wijziging. De bedragen worden conform de verwachte uitgaven per jaar opgenomen in de begroting.
- Extra middelen RMC VSV 2025 ev
Bij toekenningsbeschikking dd 14-11-2024 heeft het Min OCW/DUO de gemeente Nijmegen een aanvulling op de specifieke uitkering RMC 2025 en een verlenging VSV 2025 toegekend. Het oorspronkelijk beschikte bedrag RMC wordt door Min OCW verhoogd vanwege bijstelling van de lonen en prijzen. Het betreft hier een specifieke uitkering van Min OCW waarvoor de verantwoording via de SiSa verklaring D12 en D12A in de gemeentelijke jaarrekening wordt afgelegd.
Taakmutaties
In het verzamelvoorstel zijn de volgende bestaande taakmutaties (tot en met de decembercirculaire 2024) overgeheveld naar de programma’s.
Bedragen x € 1.000 | Programma | B-L | 2025 |
---|---|---|---|
Septembercirculaire 2024 | |||
Toekomstbestendig maken energiebeleid (DU) | Financiën | L | 371 |
Openbare ruimte | L | -371 | |
Onttrekking bestemmingsreserve decembercirculaire 2024 | |||
Natuur bij energieprojecten (DU) | Financiën | B | 462 |
Openbare ruimte | L | -462 | |
Natuurbrandpreventie en -mitigatie (DU) | Financiën | B | 30 |
Veiligheid | L | -30 | |
Register Externe veiligheidsrisico's (DU) | Financiën | B | 10 |
Wonen en stedelijke ontwikkeling | L | -10 | |
Slavernijverleden (DU) | Financiën | B | 40 |
Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | L | -40 | |
Work in Nederland (DU) | Bestuur en organisatie | L | -183 |
B | 183 |